In de media

Juli 2019: Kinderverjaardagen, een nieuw businessmodel, of een nieuw ritueel?

Doen kinderverjaardagen jullie het zweet uitbreken, vraagt de Volkskrant zich af? Kinderpartijtjes worden een steeds grotere sociale manifestatie, waarbij kosten noch moeite gespaard worden. De Volkskrant gaat hierover in gesprek met antropoloog Irene Stengs, bijzonder hoogleraar antropologie van ritueel en populaire cultuur en onderzoeker aan het Meertens Instituut. Lees verder in de Volkskrant.

Ook het AD doet een beroep op de expertise van Stengs, en dan met name over het verschijnsel van de sweet-sixteenparty. Stengs ziet hierbij niet alleen de invloed van commercie en Amerikaanse tradities, maar plaatst de toenemende populariteit van sweet sixteen in een breder kader van levensloopvieringen die de afgelopen tijd aan het Nederlandse repertoire zijn toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan de genderonthulling van je baby, het middelbare-schoolgala, 21-diner, of scheidingsfeesten. Lees verder in het AD.

Foto: Simone Wolff