In de media

November 2019: Bepalen techbedrijven door emoji’s onze taal?

De afgelopen weken hebben mobiele-telefoonbezitters er bijna 400 emoji’s bij gekregen, en ook deze keer was er onrust over de emoji-update. Bijvoorbeeld: waarom wel een otter, terwijl er nog geen bever-emoji is – ondanks een enthousiaste Canadese campagne daarvoor? En er is na elke update van de emoji’s online discussie over hoeveel schakeringen er in de huidskleuren van de gezichtjes moeten zitten en hoeveel genderopties de plaatjes moeten hebben. 

Unicode, een internationaal consortium met daarin vooral techbedrijven zoals Google, Facebook en Huawei en enkele overheden, beslist in besloten vergaderingen om de zoveel maanden welke symbooltjes officieel worden toegelaten, en welke niet. Wordt de selectie van emoji’s aan ons opgedrongen, en bepalen techbedrijven welke woorden we mogen gebruiken, zoals een actiegroep zelfs stelt?

Maar taalonderzoekers relativeren de uiteindelijke gevolgen van deze ingrepen voor de vrijheid van taalgebruik. "Emoji’s zijn bepaald niet de enige manier om emoties, gebaren, of beeldtaal te uiten op sociale media", zegt Marc van Oostendorp, taalkundige aan het Meertens Instituut. En echte taal zijn emoji’s volgens taalkundigen niet, zelfs als je de definitie van taal heel ver oprekt.
Lees verder in NRC.