Meertens Instituut geeft nieuw e-tijdschrift Vertelcultuur uit
Het Meertens Instituut lanceert vandaag het gratis e-tijdschrift Vertelcultuur, onder redactie van Theo Meder en Marianne van Zuijlen. In Vertelcultuur zullen wetenschappelijk verantwoorde, toegankelijke Nederlandstalige artikelen verschijnen die op een breed, volwassen lezerspubliek zijn gericht. De bijdragen zijn voornamelijk geschreven door onderzoekers, studenten en verhalenvertellers.
Over Vertelcultuur
In het tijdschrift staan mondelinge overleveringen en (volks)verhalen vertellen centraal, in heden en verleden. In principe gaat Vertelcultuur over (volks)verhalen en vertellen, en niet zozeer over lezen en voorlezen. Wel zal aandacht worden besteed aan boeken óver vertelcultuur, en kunnen er uitstapjes worden gemaakt naar aanverwante performing arts, naar balladen, troubadours, liedcultuur en cabaret. Tevens wordt er aandacht besteed aan jeugdliteratuur, games, blogs, evenementen, opleidingen, studies, documentaires en films die een duidelijke band hebben met de mondelinge vertelcultuur en tradities. Vertelcultuur voorziet in een behoefte als enige blad in Nederland over de cultuur van het vertellen en is als pdf eenvoudig te downloaden op de website van het Documentatie- en OnderzoeksCentrum Volksverhaal van het Meertens Instituut.
Dubbelnummer
De aflevering van 2014 is meteen een dubbelnummer, en vanaf 2015 zal het tijdschrift vooralsnog twee maal per jaar verschijnen. In het eerste dubbelnummer van Vertelcultuur staan onder meer bijdragen van Cynthia Hensen over het kunstsprookje De Sneeuwkoningin, van Melanie Plag over het relatief nieuwe fenomeen van de storyslam, en van Theo Meder over de baron van Münchhausen en het Duitse stadje Bodenwerder.
Op Facebook is er een open groep voor Vertelcultuur aangemaakt.
Samenwerking
Het Meertens Instituut werkt in het tijdschrift samen met het Documentatie- en OnderzoeksCentrum (DOC) Volksverhaal, de Stichting Vertelcultuur, het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed en de Stichting Vertellen.