HowToWilhelmus: lespakket voor scholieren
In 2017 besloot de regering dat alle scholieren in Nederland het Wilhelmus in zijn historische context moeten leren kennen: ‘om de kennis over onze gedeelde geschiedenis, waarden en vrijheden te vergroten. Deze maken ons tot wat we samen zijn.’ Naar aanleiding van dit besluit hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en de Universiteit Antwerpen, samen met SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling), Dyzlofilm, Nationale Opera & Ballet en het Nederlands Philharmonisch Orkest vanuit een NWO KIEM-project een online lespakket ontwikkeld voor leerlingen van 12-15 jaar. Onder de titel HowToWilhelmus vinden leerlingen en docenten een documentaire en lesmateriaal over de tekst en de muziek van het Wilhelmus.
Met HowToWilhelmus zetten de samenwerkende organisaties het onderwerp voor middelbare scholen op de kaart, met als centrale boodschap: de geschiedenis van het Wilhelmus is nooit af, als leerlingen er deel van uit gaan maken. En dat kan door hen kennis aan te reiken en hen ervaringen op te laten doen. Het lespakket laat zien dat de historische kennis over het Wilhelmus allerlei open eindjes heeft. Wie het lied schreef weten we nog steeds niet, al zoeken onderzoekers nu met nieuwe computationele middelen naar een antwoord. Een challenge brengt het definitieve antwoord op die vraag begin juli 2019 mogelijk dichterbij. Ook bekijkt HowToWilhelmus met leerlingen naar het Wilhelmus als nationaal symbool. Het Wilhelmus wordt tegenwoordig ingezet als teken van nationale eenheid, terwijl het historisch gezien eerder symbool voor verdeeldheid is.
>> Meer informatie over de historische achtergrond is vanaf 28 juni te vinden in de nieuwsbrief van het Meertens Instituut.
>> Voor meer informatie over HowToWilhelmus en de Wilhelmus Challenge klik hier.