December 2020: Een ‘blokjeskerst’ dan maar?
Een coronakerst in kleine kring, we lijken het een moeilijk te verkroppen gedachte te vinden. De behoefte om met een ritueel een periode af te sluiten is iets universeels, zegt Irene Stengs, bijzonder hoogleraar antropologie aan de VU en onderzoeker bij het Meertens Instituut. "Rituelen articuleren bepaalde normen en waarden, bij Kerst is dat het belang van familie."
Kerst is 'het hoogfeest van de familie', zegt ook Meertens-collega Peter Jan Margry, hoogleraar Europese etnologie aan de UvA. Meer nog dan Sinterklaas: "Dat is meer het feest van het gezin, en Kerst van de grotere familie, waarbij mensen rond de grootouders zitten."
Maar: "Feesten en rituelen zijn veel dynamischer dan mensen beseffen", zegt Irene Stengs. "Ze denken: het is traditie en het herhaalt zich, dus het is altijd hetzelfde geweest. Maar dat is niet zo, tradities wandelen een beetje." Een heel goed voorbeeld is het kerstfeest zelf, zo lezen we verder in dit artikel van NRC, dat ook de geschiedenis van de kerstboom en de kerstkaart kort aanhaalt.
Verder lezen
- Lees ook: Kleine kerst, een zegen? in het AD
- Een kerstkaart is niet essentieel, in Trouw
- Terugblikken naar Pakjesavond in Trouw
- In de Telegraaf uit het artikel 'Gelukkig in je eentje':
Beeld boven: Kerstboom in het Meertens Instituut in 2019 (in 2020 is het Meertens Instituut sinds oktober gesloten geweest) – Simone Wolff