Mei 2024: Lokale Limburgse merchandise blijkt gouden handel
Merchandise met een regionaal randje is niet aan te slepen in Limburg, stelt de Limburger. Irene Stengs wijdt de groeiende populariteit van dit soort producten aan de groeiende waarde die mensen hechten aan lokale identiteit.
Stengs: “Er duiken ook steeds meer lokale vlaggen en volksliederen op. Verder is het dialect belangrijk en hechten mensen waarde aan lokale specialiteiten als vlaai, omdat het voor hun gevoel bij hun identiteit hoort. Lokale producten zijn een constante herinnering aan wie we zijn en waar we vandaan komen. De populariteit van lokale producten en het sterk hechten aan lokale identiteit zijn wel echt iets van deze tijd.” De vraag of Limburgers mede door het dialect vaker lokale merchandise kopen, vindt Stengs lastig te beantwoorden. “Er is ook niet één Limburgse identiteit, overal wordt een ander dialect gesproken. De Maastrichtse identiteit is niet dezelfde als de Kerkraadse of de Venlose. Het gaat meer om de waarde die mensen hechten aan zo’n object dat hun eigen identiteit tot uitdrukking brengt. In Drenthe of Friesland zijn mensen ook erg gehecht aan de eigen streektaal en lokale lekkernijen. Dus of Limburg daarin vooroploopt op de rest van Nederland, valt niet hard te maken.”
Lees het artikel in de Limburger (voor abonnees, 10 mei 2024).