In de media

Juni 2024: Op het EK wordt ook eten in de strijd gegooid

Een bizar gezicht op de tribunes van het EK mannen voetbal: fans juichen de voetballers toe met eten uit eigen land. “Eten, of lokale producten, zijn belangrijk als onderdeel van identiteit,” zegt Irene Stengs, hoogleraar ritueel en populaire cultuur.

Franse fans zwaaien met stokbroden, Oostenrijkse fans roepen dat hun schnitzel beter is. De etenswaren zijn niet te missen tijdens dit EK. Eten wordt zelfs gebruikt om de tegenstander te tarten, wat te zien was bij de wedstrijd tussen Albanië en Italië. Albanese fans braken ongekookte spaghetti doormidden, tot onvrede van Italiaanse fans.

Franse baguettes die uit een verkoopzak steken
Beeld: Flickr.com (CC BY-ND 2.0)

Dat de fans nationale specialiteiten gebruiken om hun vaderlandsliefde te uiten is een originele toevoeging aan het geheel, vindt Stengs. “In zijn algemeenheid is het zo dat eten, of lokale producten, als onderdeel van identiteit belangrijk zijn.” De Franse baguette is daarmee symbool voor de Franse cultuur. “Je ziet op dit soort evenementen dat dit nationalisme, waar specialiteiten ook een onderdeel van zijn, wordt vergroot”, aldus Stengs. Dit gebeurt vooral door de media – het is nu eenmaal een grappig gezicht – en zo wordt het zwaaien met nationale specialiteiten zomaar onderdeel van het ritueel, zegt Stengs.

Lees het artikel van RTL Nieuws (19 juni 2024) of beluister het fragment van EenVandaag waar andere experts ook aantonen dat eten onderdeel is van de identiteit van een land.