2 oktober 2008

ik@nrc.nl naar Verhalenbank

ImageNRC Handelsblad draagt op vrijdag 3 oktober ruim 32.000 lezersbijdragen aan de anekdotenrubriek ik@nrc.nl over aan het Meertens Instituut. De anekdoten worden beschikbaar gesteld voor wetenschappelijk onderzoek.

Ik@nrc.nl is een rubriek op de Achterpagina van NRC Handelsblad. Sinds 2003 kunnen lezers op die plek in maximaal 120 woorden een opvallende gebeurtenis uit hun dagelijks leven beschrijven. Niet alleen kleine ongemakken zoals treinvertragingen, haperende computers en onbeleefd winkelpersoneel bevolken deze rubriek, maar ook verloren liefdes en tragische sterfgevallen.

Het Meertens Instituut zal deze anekdoten op gaan nemen in de Verhalenbank, een online database met een grote collectie historische en hedendaagse sprookjes, moppen, sagen, legenden, raadsels en broodjeaapverhalen.

In egodocumenten als de bijdragen aan ik@nrc.nl zitten impliciet allerlei normen en waarden opgesloten die kenmerkend zijn voor een tijd. Dat maakt deze anekdoten interessant voor historici en volkskundigen, zegt etnoloog Theo Meder, de beheerder van de Verhalenbank. „Een rubriek als ik@nrc.nl biedt toekomstige onderzoekers veel informatie over de sores van het dagelijks leven. Wat zouden we graag zo’n verzameling anekdoten van honderd jaar geleden willen hebben.”

Hoofdredacteur Birgit Donker van NRC Handelsblad zal vrijdag twee cd’s met alle bijdragen aan ik@nrc.nl overhandigen aan professor Hans Bennis, directeur van het Meertens Instituut. „Dat een rubriek die opgezet is voor faits divers uitgegroeid is tot een rubriek van historisch belang, is geweldig”, aldus Donker.

Ter gelegenheid van het verschijnen van De dikke ik, een door De Harmonie uitgegeven bloemlezing uit ik@nrc.nl, besteedt het maandblad M van NRC Handelsblad dit weekend aandacht aan de ontstaansgeschiedenis van de rubriek. Daarin ook portretten van drie ikjes-schrijvers en van hun scherpste criticus op de website, de Schrijvende Rechter.

Image

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, telefoon: 010-406.73.02 en met Theo Meder van het Meertens Instituut, telefoon 020-46.28.500

Voor informatie over De dikke ik: Uitgeverij De Harmonie, Jolie Jacobs: 020-62.45.181 en www.deharmonie.nl