23 januari 2024: Boekpresentatie Marketing Violence: The Affective Economy of Violent Imageries in the Dutch Republic
Op dinsdag 23 januari presenteren Frans-Willem Korsten, Inger Leemans, Cornelis van der Haven en Karel Vanhaesebrouck hun recente publicatie Marketing Violence. Het boek behandelt de affectieve economie van geweld in de 17e eeuw in Nederland.
Alhoewel geweld in de loop van de 17e eeuw steeds meer gecontroleerd werd, met bijvoorbeeld minder openbare executies, was de Nederlandse Republiek gevuld met gewelddadige beelden. Prenten, atlassen, schilderijen, theaters en openbare spektakels bevatten veel geweld. Dat laat zien hoe emoties werden opgeroepen, uitgebuit en gecontroleerd in deze affectieve economie van geweld.
Programma
14.30 uur: inloop
15.00-15.15 uur: introductie door dr. Yolanda Rodriguez Pérez
15:15 -15:25 uur: prof. dr. Frans-Willem Korsten reflecteert op het samenwerkingsproces van Marketing Violence
15:25 – 15:35 uur: prof. dr. Kornee van der Haven over emotiegeschiedenis
15:35 – 15:55 uur: dr. Ayşenur Korkmaz over de representatie van geweld vanuit het perspectief van genocide studies
15:55 – 16:20 uur: dr. Matthias van Rossum over kolonialisme en emotiegeschiedenis
16:20 -17:00 uur: afsluitende borrel
Wat: Boekpresentatie van Marketing Violence: The Affective Economy of Violent Imageries in the Dutch Republic
Wanneer: 23 januari 2024, 14:30–17:00 uur
Waar: NIAS Conferentiekamer – B3.02, Oost-Indisch Huis, Amsterdam
Aanmelden voor 22 januari door een mail te sturen naar secretariaatnl-lab@huc.knaw.nl, vermeld daarbij ‘Book presentation Marketing Violence’ als onderwerp.
Meer informatie