November 2024: Mythen rond meertaligheid
Meertaligheid kent veel mythen. Zo zou het schadelijk zijn voor je Nederlands om thuis een andere taal te spreken. Kristel Doreleijers schrijft als een van de Faces of Science regelmatig blogs voor NEMO Kennislink. Deze keer schrijft ze over hoe je mythes rond meertaligheid kan tackelen.
Een veelvoorkomende mythe is die over meertaligheid in het hoger onderwijs. De nieuwe regering heeft plannen om de positie van het Nederlands aan universiteiten te verstevigen om verengelsing tegen te gaan. “Dit is zelden een positief en inclusief verhaal waarin het Nederlands en het Engels naast elkaar bestaan (en beide floreren), laat staan een verhaal waarin ook ruimte is voor andere, kleinere talen,” schrijft Doreleijers. Met de recent aangekondigde afschaffing van kleine talenstudies wordt het belang van taaldiversiteit verder ondermijnd. Waar gaat het fout? Zien mensen een meertalige aanpak nog te veel als een onmogelijk advies vanuit de ivoren toren van de wetenschap?
Meerwaarde van meertaligheid
Wetenschap heeft in jaren onderzoek juist bewezen wat de meerwaarde is van meertaligheid voor individuele sprekers, maar ook voor de samenleving. “Uit onderzoek weten we dat het ondersteunen van thuistalen het welbevinden van kinderen ten goede komt. Taalwetenschappers pleiten ervoor om thuistalen ook een plek te geven in het onderwijs. Dat kun je doen door leerlingen soms toe te staan in hun thuistaal te communiceren, bijvoorbeeld wanneer ze aan een medeleerling de lesstof uitleggen. Dan blijft de inhoud van de les beter hangen en voelen ze zich ook welkom en thuis in de klas,” aldus Doreleijers. “Bovendien weten we uit onderzoek dat een goed ontwikkelde thuistaal een stevige basis vormt voor het leren van andere talen, zoals het Nederlands. Met andere woorden: kinderen die het Nederlands als tweede taal leren, hebben vaak juist voordeel van alle andere taalkennis die ze al bezitten.”
Meer lezen over mythen rond meertaligheid? Lees hier de blog van NEMO Kennislink (5 november 2024).