In de media

Februari 2024: Met welk accent ben je het populairst bij het daten?

Vaak spreek je elkaar bij het daten eerst alleen online en hoor je elkaars accent pas als je in het echt gaat afspreken. Taalwetenschapper Stef Grondelaers vertelt aan HLN met welk accent je het populairst bent en waarom.

Accenten in Vlaanderen

Als we een accent horen dat afwijkt van de standaardtaal, dan hebben we daar meteen bepaalde stereotypes bij. Het West-Vlaams wordt bijvoorbeeld geassocieerd met boers, onvrouwelijk en niet gesofisticeerd. Het Limburgs roept associaties op als aardig, gek op lekker eten, maar ook traag en minder intelligent. Mensen met een Antwerps accent komen er ook niet goed vanaf, die worden al snel gezien als arrogant. En mensen met een accent uit Vlaams-Brabant genieten dan weer een zeker prestige, omdat de standaardtaal in die regio is ontstaan.

Grondelaers: “Iemand die accentloos en mooi spreekt, vinden we wél intelligent en competent. We associëren een prestige-accent met succes. Een hoog opgeleid en rijk iemand. Daartegenover vinden we zo’n succesvol iemand misschien niet erg benaderbaar en wellicht ook niet heel aardig. Dat kan een afknapper zijn, maar mensen zoeken in eerste instantie vaak net de maatschappelijk succesvolle metgezel.”

Met het accent uit Gent hebben mensen momenteel de meeste positieve associaties. Volgens Grondelaers wordt het cool, dynamisch, grappig en hip gevonden. Als je dit accent hebt, dan heb je dus misschien wel een streepje voor bij het daten! De verklaring daarvoor heeft volgens de professor veel te maken met de stad zelf: “Gent is een stad met een jonge uitstraling. Je kan er uitgaan en fijn winkelen, Gentse muziekgroepen doen het goed. Dat soort zaken verklaart ook hoe men tegenover het accent staat.”

Beeld: Flickr.com (CC BY-SA 2.0 DEED)

Accenten in Nederland

Ook in Nederland heeft Grondelaers onderzoek gedaan naar de associaties die mensen hebben bij een bepaald accent: “We lieten deelnemers enkele accenten horen en vroegen hen hoe groot ze de man inschatten die aan het woord was. We kregen interessante verschillen. Iemand met een prestige-accent uit de regio Randstad, werd groter ingeschat. Een Limburger werd als klein aangezien en iemand uit Groningen werd bijna als een dwerg voorgesteld.”

Op de vraag hoe het komt dat we snel een stereotype inschakelen zegt Grondelaers: “Onze hersenen zijn lui en traag. We wachten over het algemeen niet tot we een volledig beeld van een persoon hebben, maar trekken graag sneller conclusies. Dat is evolutionair gegroeid. Ons brein is getraind om snel te handelen in situaties van gevaar: wanneer we een groot, grommend beest zien, zetten we automatisch een stap achteruit zodat we niet gebeten worden. Met accenten gaat dat hetzelfde. We trekken de la met stereotypes open zonder iemand echt te kennen.”

Ook in de reclame-industrie wordt gebruik gemaakt van de associaties die mensen onbewust hebben. Grondelaers haalt een reclame aan waarin een vrouw met een Limburgs accent snacks aanprijst. “Het idee is dat Limburgers gezellige en leuke mensen zijn, dus als je iets gezellig wil aanprijzen gebruik je dat accent. Dat gebeurt systematisch zo.”

Gelukkig kunnen stereotypes wel verdwijnen naarmate je een persoon beter leert kennen. In Nederland is er ook een ontwikkeling gaande waarin het normaler wordt om bijvoorbeeld op televisie mensen met een accent te laten zien. Dus ook voor mensen met een accent waar minder fijne associaties aan hangen, zijn er zeker kansen op de datingmarkt. En anders kun je altijd het Gentse accent proberen.

Lees het hele artikel op HLN (23 februari 2024) of verdiep je in het Gentse accent in Nieuwsblad (2 maart 2024).